Pont d'Orient

Desnivell: l'acumulat ronda els 500 metres.
Horari: de 3 a 4 hores.
Dificultat: excursió entretinguda i recomanable.
Punts d'aigua: no n'hi ha.

Època: Hivern o dies frescos de primavera.

El Pont d'Orient és un gran pont de roca que es forma a la base d'un saltador del barranc de la Buinaca, un indret recòndit sense cap atractiu que el propi d'un terreny aspre i feréstec en el que encara hi són presents restes d'antic poblament i conreus erms, malgrat la ferotge activitat de la vegetació i la periòdica visita dels incendis.

La visita al Pont i la posterior pujada al coll de Xeta, on s'inicia la Clenxa del Boix, són prou al·licients per emprendre una de les millors excursions d'aquesta zona.

Accés amb vehicle
Hem de pujar a la partida de les Murtes. Per arribar-hi ens situem a l'entrada sud de Tivenys i ens guiem pel següent rutròmetre:

km 0,0. Agafem el camí que s'endinsa per la Valljardina.

km 1,2. Deixem un camí a l'esquerra que torna a Tivenys i continuem pel barranc.

km 2,5. La pista deixa el barranc i comença una forta pujada.

km 5,5. Bifurcació. Anem cap a la dreta.

km 5,7. S'acaba el camí ample al mateix temps que es bifurca; per l'esquerra va cap a la font de la Murta, i recte puja cap a la Tossa. És hora d'estacionar el vehicle.

L'excursió
Encara que podem continuar amb vehicle tot terreny fins a la Tossa, sempre és més recomanable i bonic fer aquest camí a peu, d'aquesta manera apreciem amb més força el caràcter de la serra.

0h 0' Iniciem l'excursió pel camí de la Tossa, per un traçat que guanya alçada al mateix temps que es torna sinuós i estret.

0h 15' Balcó de Conna, el camí puja fort i dóna vistes de l'altre vessant (el Senill).

0h 25' Les Tosses, indret on els conreus d'olivera perduren malgrat l'inconvenient del camí d'accés.

0h 45' S'acaba el camí quan arribem a la Tossa de Quinxàs (que queda a la dreta). Davant, mig tapada pel pinar, hi ha la caseta de Rabasseta. Una sendera continua pel davant de la casa i comença a baixar; si la seguim veurem enfront una curiosa mola petita de roca despullada: és el Paller del Bueno.

0h 51' Arribem al coll de Bomba, on hi ha la bifurcació de senderes. La de l'esquerra baixa cap al barranc de Vallpaumera i al camí de les Pedreres per on, també, s'accedeix al coll de Xeta i es passa per la Font de Fanxo. Nosaltres continuem per la de la dreta. Deixem, tot seguit, la sendera que baixa cap al Senill i continuem travessant antics bancals i flanquejant, després, el llom que baixa de les puntes, on hi ha la Roca Foradada.

1h 21' Fem cap a sota d'un marralot, on veiem una bifurcació. Deixem per una estona la sendera principal i seguim cap a la dreta per pla. Uns metres després passem a frec d'un pany de roca on hi acostuma a regalimar aigua (els Manadors). Travessem el Solà de Bisco per dirigir-nos a una raconada que s'aprecia al fons, a la capçalera del barranc de la Buinaca.

1h 52' Pont d'Orient. El travessem per sobre i rodegem la paret que queda sota del saltador. Cal anar amb compte si voleu accedir a la part inferior, perquè no és fàcil. Si cal, feu un bon tomb. Abans del raó on es forma el Pont, 150 metres més amunt, hi ha la font de la Foradada. Feta la visita a l'indret, tornem sobre les nostres passes.

2h 23' De nou a la sendera principal, continuem pujant, i més amunt passem uns bancals erms (la Roca Blanca).

3h 05' Arribem a la pista que puja des del Burgar i la continuem a la dreta (l'esquerra acaba al poc, a la bassa de la Carrasca).

3h 08' Coll de Xeta, en el llom de la serra. Per l'esquerra, Clenxa amunt, marxa una sendera cap a la creu de Santos. A partir d'aquest punt hem de decidir que volem agafar: tornar pel mateix camí, seguir Clenxa amunt, anar a la Buinaca, baixar al Burgar o, per que no?, desfer l'itinerari de les Pedreres fins als portell de Montardit i continuar després cap a la Tossa de Quinxàs i la Murta.