El Barranc de Vallpaumera i les Pedreres

Desnivell: 510 metres.
Horari: Cap a tres hores.
Dificultat: La sendera és difícil de seguir a estones; excursió dura.
Punts d'aigua: La font de Franxo no raja gaire i està bruta, també trobem antics aljubs d'aigua dubtosa.

Les Serres és com a Tivenys anomenen la part alta de la serra de Boix, que en aquest terme municipal mostra l'orografia més complexa i trencada. Als bancals tortuosos i les llomes vestides de vegetació espinosa (coscoll, argelaga, romer, margalló i cepell), s'hi afegeixen crestalls despullats on hi campen les poques cabres hispàniques que poblen el territori. Enmig d'aquest paisatge feréstec i en llocs que ara considerem remots s'hi situen antics conreus, amb corrals i masos abandonats. Sembla mentida que fins fa pocs anys en aquests indrets hi pasturessin els ramats o s'hi treballessin els bancals.

Accés amb vehicle

Cal arribar al pla anomenat de l'Estany. Per fer-ho ens situem a l'entrada sud de Tivenys i ens guiem pel següent rutròmetre:

km 0,0. Prenem el camí que s'endinsa per la Valljardina.

km 1,2. Deixem el camí principal (de la Murta) i anem a l'esquerra.

km 1,5. Continuem per la dreta i deixem el camí que puja a l'esquerra

km 1,8. Bifurcació. Deixem el camí que puja (dels Lliguerans), continuem recte i iniciem poc després una forta pujada.

km 2,9. Altiplà (partida de l'Estany). Continuem recte.

km 4,9. Final dels cultius (coll de Marro). Aparquem el vehicle. El camí segueix fins al coll del Junc, però és molt estret i trencat; encara que és transitable, s'aconsella no passar-hi.

L'excursió

0h 0' Iniciem l'excursió. Seguim el camí, deixem enrere les oliveres i travessem uns lloms plens de malesa (coll de Garrofer). A la dreta ens queda el profund barranc de Vallpaumera i més enllà un extens bosc d'oliveres que es perllonga fins a Bítem.

0h 13' Passem el coll del Junc. A l'esquerra, dissimulada, hi ha la paridora (corral) del Murtero, que encara està en ús. Poc després i també a l'esquerra, la paridora abandonada i el cocó de Bussan són de postal. Des d'aquest lloc arrenca una sendera que recorre tota la lloma del Junc i poc després passa vora una altra paridora, la de Bitxac. Nosaltres continuem pel camí que poc a poc es converteix en sendera i inicia una llarga davallada.

0h 30' El camí convertit en sendera travessa els darrers bancals de Mendín i arriba al barranc de Vallpaumera. El seguim a contracorrent.

0h 53' Deixem el barranc i pugem cap a la dreta per un antic bancal. Poc després passem pel davant del maset de Melaca i iniciem una forta pujada per un llom. El trajecte que hem fet fins ara es troba ben fressa gràcies a les BTT i a alguna moto, i també a caçadors i a algun caminant; si no hagués sigut per tots, cal reconèixer-ho, segurament s'haurien perdut molts traçats de la serra. A part d'això, és molt lloable la iniciativa de l'Ajuntament de Tivenys d'encarregar-se de la neteja i del manteniment d'un bon grapat de senderes de la serra. Entre tots aconseguirem recuperar un patrimoni que no s'hauria d'haver perdut mai.

1h 13' Després de la pujada forta, la sendera inicia un gir cap a la dreta, passa per sota del Paller del Bueno, es dirigeix al coll de Bomba i es troba amb la dels Quinxàs. Nosaltres la deixem i girem de manera decidida a l'esquerra, just on hi ha un portell (de Montardit) amb una bassa d'argila. Continuem planejant per l'antic camí de bast que dóna accés als cultius erms de la partida de les Pedreres i veiem, a l'esquerra, les puntes de Franxo i el bonic crestall del Bargalló, on hi destaquen les puntes del Bargalló i l'Ereta i la punta final de Capello. També s'endevina clarament el Racó Roig, que és una balma vermellosa que queda més a l'esquerra del crestall.

1h 28' Després d'un tram de sendera neta, baixem i travessem un fondal per un traçat menys clar que voreja antics bancals. Aquesta sendera fou netejada fa pocs anys, però ja comença a presentar problemes per ser recorreguda.

1h 33' A l'esquerra ens queda el maset de Flores.

1h 36' Uns metres a la dreta, envaïda per la vegetació, hi ha la font de Franxo. Continuem i travessem les Pedreres. Poc després baixem al barranc per on continuem una estona.

1h 53' Deixem el barranc, anem a la dreta i iniciem una forta pujada. A estones els esbarzers ens barren el pas, sobretot quan passem vora el derruït maset de Tavernes (la darrera serra). Més amunt, quan la pujada se suavitza (coll de perales), la vegetació s'aclareix. Quan arribem gairebé al capdamunt de la serra, passem les feixes dels Malladors.

2h 30' Clenxa del Boix. Hi trobem la sendera que la recorre. Girem a la dreta i continuem de baixada.

2h 36' Coll de Xeta. Fins a aquí arriba la pista que puja del Burgar, continua uns centenars de metres cap a la dreta i mor a la bassa de la Carrasca. A partir d'aquest punt, hem de decidir la direcció que volem prendre: tornar pel mateix camí, seguir Clenxa amunt, anar a la Buinaca, baixar al Brugar o desfer l'itinerari del Pont d'Orient fins al coll de Bomba i continuar després cap al coll del Junc.

Subscriure a